Forslag til bookingregler for Casa Margrarita

Prisene for opphold besluttes av styret, basert på de føringer som blir gitt på årsmøtet.

Satsene for overnatting er:

  • Medlemmer og andre på samme rom betaler kr. 50 pr. døgn pr. person.
  • Familiemedlemmer som bor på eget rom betaler kr. 50 pr. døgn pr. person.
  • Venner som reiser sammen med medlemmer betaler kr. 100 pr. døgn pr. person.
  • Venner som reiser alene betaler kr. 150 pr. døgn pr. person. (Ved opphold utover 1 måned: kr. 50 pr. døgn pr. person fra første døgn).
  • Det betales uansett ikke for barn under 12 år som bor på samme rom som foreldre.

Betaling for overnatting skal skje senest en uke før ankomst. Ved eventuell avbestilling etter denne fristen er en forpliktet til å betale for den bookede perioden og for de personer det er booket til.

Bookingen skjer etter prisippet “først til mølla”. Dersom det ved månedsskiftet tre måneder før ankomstdato bare er en interessent er det jo uproblematisk (tre måneder før er da å forstå som minst tre måneder før, altså blir en booking for når som helst i august stående hvis den er eneste booking 1. mai.)

Men dersom det er flere enn det er plass til som har meldt sin interesse for samme periode gjelder følgende:

  • Hvis det ved månedsskiftet tre måneder før ankomsdato er flere som er interessert i samme dager eller uker gjelder at den som sist har booket huset til seg selv eller venner har vikeplikt.

I forhold til eierskap gjelder at medlem kan booke til seg selv, sin nære familie eller venner.

  • Medlemmet selv og medlemmets nære famile (les: ektefelle, samboer og barn) har forrang.
  • Medlemmet selv og medlemmets venner har forrang dersom medlemmet selv skal være til stede.
  • Hvis medlemmet har booket for venner og ikke selv skal være med har medlemmer forrang etter 3 måneders regelen.

Så, altså:
Man legger boking inn i kalenderen på Margaritas web-side:

  • Er man ved månedsskifte tre måneder minst før før ankomstdato eneste som har booket perioden er den grei.
  • Er det flere som ønsker samme periode må man finne ut hvem som var der sist. Den som ikke var der sist har da forrang. Her vil telefon eler mail være et utmerket hjelpemiddel. Ved evt tvister, som burde være helt unødig, er det Styret som har avgjørelsesrett.
  • Den som skal bruke huset betaler inn til Margarita's konto, for alle som skal være der, senest en uke før ankomst.

I tillegg til kalenderen må hjemmesiden ha en liste over hvem som har vært der når, slik at vi får en historikk på det, bl.a. med tanke på bookingdiskusjoner.

Kommentarer

Bra stykke arbeid. Krevende å systematisere alle parametrene. Etter første gjennomlesning synes jeg det virker intuitivt rettferdig.

Trond har foreslått følgende «vikepliksregel»:

Hvis det ved månedsskiftet tre måneder før ankomsdato er flere som er interessert i samme dager eller uker gjelder at den som sist har booket huset til seg selv eller venner har vikeplikt.

Alternativt kan denne lyde:
Hvis det ved månedsskiftet tre måneder før ankomsdato er flere som er interessert i samme dager eller uker gjelder at den som har brukt huset flest døgn (summen av egne og venner/families døgn) som har vikeplikt.

"Hvis det ved månedsskiftet tre måneder før ankomsdato er flere som er interessert i samme dager eller uker gjelder at den som har brukt huset flest døgn de siste 12 måneder (summen av egne og venner/families døgn), som har vikeplikt."

På den måten "straffes" man ikke for å bruke stedet hyppig. Og man slipper å vente til "utfordreren" har vært der like mye (i hele husets historie).

Bra presisering synes jeg.

Jeg ser av bookingsidene at utført booking er bindende fra 30 dager før bestilt ankomst dato. Jeg, som noen ganger impulsiv reisende, synes det er litt i lengste laget bindingstid. Nå f.eks vil jeg gjerne dit fra 15. eller 17. mai, men er ikke helt sikker på om jeg får realisert det. Ser blant annet etter billigere flybilletter enn det jeg foreløpig finner. Men Bookingene er altså bindende om 3 - 5 dager. Da bør jeg jo booke meg av nå hvis jeg er usikker da...? Helst ikke det heller. Synes 14 eller 21 dager er bedre løsning. Mulig jeg ikke ser de uhåndterlige konsekvensene av kortere bindingstid..? HH

Hvis en hadde booket samme dato som meg i mai hadde vi jo ingen historikk å avgjøre vikeplikt på...? Kanskje vi OGSÅ… må ha med at sistemann må vike. Dette er kanskje noe som må snakkes om i et møte...

Når det gjelder “vikeplikten” så mener jeg at det sier seg selv at den som bestiller først har førsteretten dersom man stiller “likt” med hensyn til bookinghistorikk.

Når det gjelder fristen for bindende booking, så står det ikke noe om det i forslaget fra Trond. Fristen på 30 dager som ligger inne i systemet er en arv fra Tolfa-systemet og kan selvsagt endres.

Begrunnelsen for at man i Tolfa opererer med 30 dager er at der er det 100 medlemmer, og når vi ikke hadde noen slik frist erfarte vi at noen (få) folk reserverte i hytt og pine og så avbestilte dagen før avreise. Da ble rommene stående tomme. De som evt. kunne ha brukt dem hadde jo sett at de var opptatt og hadde derfor lagt andre planer. Dermed ble 30 dagers-grensen på at man selv kan endre/avbestille innført.

Nå må det sies at denne grensen i Tolfa praktiseres med en viss fleksibilitet. Man kan ikke endre selv, men webmaster/booking­master kan endre. Og det vil webmaster/bookingmaster som regel gjøre dersom det ikke dreier seg om en av de få medlemmene som man har erfaring med reserverer i hytt og pine.

Nå er vi jo ikke 100, men 8. Vi er dessuten forhåpentligvis skikkelige folk slik at ingen av oss vil misbruke systemet og reservere i hytt og pine dersom vi i utgangspunktet tillater større fleksibilitet.

Så jeg reduserer grensen fra 30 dager til 7 som en forsøksordning. Så kan vi evt. vurdere å heve den igjen dersom vi erfarer at en kort grense fører til misbruk i form av avbestillinger der huset uten grunn blir “blokkert” for andres bruk på en urimelig måte.

Når det gjelder priser på opphold, så har ingen reagert på Tronds forslag. Det tolker jeg slik at forslaget er vedtatt. Da legger jeg de foreslåtte prisene permanent inn i systemet og fjerner teksten fra bekreftelsemailen om at prisen ennå ikke er avklart.

Liker

Ser av referatet at arsmøtet vedtok nye, forenklede utleiepriser:

  • Å leie Casa Margarita koster 100 kr pr døgn for medlemmene og deres nærmeste familie.
  • For andre (venner, naboer etc) er døgnprisen kr 500 pluss rydding og vask av profesjonelt firma (typisk kostnad 50-80 euro).
  • For utleie gjennom SEO service brukes deres satser (ca € 600 pr. uke)